Uniwersytecka wiosenna wymiana kwiatów – miejsce botanicznej edukacji, pożytku zdrowotnego i społecznej integracji.

Projekt składa się z organizacji oraz prowadzenia zbiórki i darmowej wymiany roślin ogrodowych z indywidualnych domowych upraw społeczności akademickiej, skierowana do pracowników wszystkich wydziałów UAM. Inicjatywa wymiany kwiatów prowadzona będzie w sezonie wiosenno-wczesno letnim. Działania mają charakter długotrwały, powtarzalny, wieloletni. Z wiosennej wymiany kwiatów, w przypadku pozytywnego oddźwięku skorzystać mogą lokalni mieszkańcy z sąsiedztwa Wydziału. W inicjatywę włączeni są przedstawiciele wszystkich grupy pracowniczych – personel naukowo-dydaktyczny, inżynieryjno-techniczny i administracyjny.

Jakie idee przyświecały powstaniu projektu?

Współpraca pracowników UAM i integracja międzywydziałowa.

Wymiana kwiatowa stwarza możliwość integracji społeczności pracowniczej Uczelni wokół popularnych hobbistycznych zainteresowań ogrodniczych. Wymiana roślin ogrodowych z własnych upraw pozwoli lepiej wykorzystać poprzez współdzielenie posiadane zasoby indywidualne, często bezpowrotnie tracone ze względu na ich nadmiar na własne potrzeby oraz przyczyni się do zwiększenia różnorodności użytkowanych roślin.

Propagowanie postaw na rzecz dbałości o środowisko. Zero waste. Recykling. DIY (Do It Yourself – zrób to sam).

Inicjatywa przyczynia się do aktywności i propagowania pozytywnych działań na rzecz zielonego środowiska w miejscu pracy jak i zamieszkania. Większość infrastruktury zostanie wykonana samodzielnie z zakupionych jak i materiałów pozyskanych bez kosztów. Przekazywane do wymiany rośliny, w przypadku zapotrzebowania będzie można wykorzystywać do dekoracji przestrzeni przy wydziałowej lub udostępnić mieszkańcom Poznania.

Integracja studencka.

Do wiosennej wymiany kwiatów zapraszana i zachęcana będzie również młodzież studencka. Inicjatywa „ogrodu ziołowego” na obecnym etapie skierowana jest do pracowników, w przypadku zaś pozytywnego odbioru i aktywnego zainteresowania studentów, projekt może objąć również zainteresowany grupy młodzieży studenckiej.

Edukacja przyrodnicza.

Przygotowana „zielona infrastruktura ogrodniczo-rekreacyjna” będzie wykorzystana dla innych inicjatyw w przyszłości, w tym na cele edukacyjne młodzieży szkolnej i dzieci przedszkolnych, z którymi Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych pozostaje w kontakcie. Korzyści jakie niesie za sobą ten projekt są nieocenione, szczególnie dla „Małych Przyrodników”: Rozwój sensoryczny – dzieci poznają różne faktury, zapachy i kolory roślin, co stymuluje ich zmysły. Nauka odpowiedzialności – dbanie o rośliny uczy systematyczności i troski o żywe organizmy. Rozwój cierpliwości – dzieci obserwują proces wzrostu roślin, ucząc się, że niektóre rzeczy wymagają czasu. Kształtowanie więzi z naturą – maluchy zyskują szacunek do przyrody i uczą się ekologii. Stymulowanie kreatywności – dzieci mogą wybierać rośliny, dekorować, połączenie sztuki i natury w jednym. Poprawa koncentracji i koordynacji ruchowej – sadzenie, podlewanie czy przesadzanie angażują motorykę małą i uczą skupienia. Wzmacnianie umiejętności społecznych – wspólna praca w ogrodzie uczy współpracy i dzielenia się zadaniami. Edukacja przyrodnicza – dzieci uczą się o cyklu życia roślin, fotosyntezie i wpływie środowiska na wzrost. Dzieci mogą co jakiś czas doglądać ogródka i opisywać zmiany zachodzące na przestrzeni czasu.

Dodatkowo, kontakt z ziemią może pozytywnie wpływać na zdrowie dzieci, wzmacniając ich odporność i redukując stres.

Zapraszamy wszystkich chętnych do włączenia się w uniwersytecką wymianę kwiatów.

 

Projekt jest laureatem konkursu IDEAMU 2025 na zielone i społeczne innowacje w UAM.